48_carril_bici_horts
21 de de maig de 2020
La volta pels Horts, arquitectura singular i paisatge d'horta a un pas de casa
En este recorregut podem disfrutar d'un paisatge agrícola tradicional esgitat d'edifics carregats d'història

En esta actual fase del confinament provocat per la Crisi Sanitària totes i tots sabem que, sota unes condicions determinades (horaris, nombre de persones, edats...) podem eixir de casa a fer un passeig o fer esport.

En eixe sentit hem de saber triar sempre espais i recorreguts poc transitat. Per sort, el model de poble de Picanya, amb una forta aposta pels parcs i jardins, pel carril bici i per la protecció de l'horta juga al nostre favor de forma molt clara.

Ací us deixem, per tant, esta segona ruta per a aprofitar les possibilitats que ens dóna el nostre terme municipal i l'extensa xarxa de carrils bici/vianants, camins i rural i vies de preferència per a vianants i ciclistes.

La volta als Horts

Encetarem el nostre recorregut al carrer Oriola. Ahí recorrerem el carril bici que passa per la porta del cementeri fins a la rotonda dels llauradors (on podrem disfrutar el conjunt escultóric). Passada la rotonda, seguirem pel camí de la Pedrera fins a trobar, molt prompte, l'entrada al Camí dels Horts. Este camí és via preferent per a vianants i ciclistes però haurem de circular amb precacució perquè hi ha punts estrets amb no massa bona visibilitat.
Passats els primers magatzems ben prompte veurem els edificis dels Horts. L'Hort de Gamón i l'Hort de Lys seran els primers que trobarem.
Superat l'Hort d'Alba Garces (també conegut com a Hort de Veyrat), deixarem a mà esquerra el propi camí dels Horts (tornarem per ací) i avançarem cap al punt, sens dubte, més atractiu del recorregut. Entrarem en un tram de carril bici que circula al voltant de l'Hort de Llop i passa per davant de l'Hort de Montesinos. Un espectacular corredor verd amb grans arbres que resulta absolutament espectacular.
En eixir d'este camí verd arribarem a la via de servei paral·lela a l'autovia i per ahí avançarem cap a l'est fins a trobar un camí (superades les naus industrials i magatzems) que ens farà anar direcció nord-est. Quan s'acabe este camí farem cap a l'esquerra i tornarem a trobar el Camí dels Horts. Anirem cap a l'esquerra fins a tornar a trobar el punt on van deixar este camí.

Volta pels horts

Els Horts
El paisatge dels Horts de Picanya és un dels paisatges més peculiars de l’Horta Sud. El temps sembla detindre’s en aquesta zona d’horta protegida on podem gaudir d’un entorn rural pràcticament inalterat.
A finals del segle XIX la burgesia de la ciutat de València va tornar els seus ulls cap a les nostres terres i fruit d’aquest interés van nàixer una nova manera d’articular el paisatge agrari: els horts.
Explotacions de tarongers amb una tanca exterior i presidides per un gran edifici central que servia tant de lloc d’estiueig com de casa de la família que tenia cura del camp.
A aquesta zona podeu admirar alguns d’aquests edificis encara ben conservats. En els darrers anys l’Ajuntament de Picanya ha fet un important esforç per tal d’obrir aquesta zona al passeig i al coneixement públic.

Hort d’Albinyana
L’edifici original fou construït al 1919. Es tracta d’un edifici de dues plantes. Adossada al costat dret i aliniada amb la façana principal trobem la torre-mirador, que sobreix en alçada respecte a la casa. Les cobertes de la casa i de la torre són de teula àrab estructurades en quatre faldons.

Hort de Gamón
L’aspecte de l’actual edifici s’assolí el 1932. Destaca la torre-mirador a la dreta de l’edifici i l’extensa zona de jardins així com la magnífica
llotja.

Hort de Lis
Construït l’any 1927 per a substituir una anterior construcció que fou enderrocada es carateritza per la puresa de línies i la senzillesa dels elements decoratius. L’edifici és de planta quadrangular i s’estructura en base a tres crugies perpendiculars a la façana mentre que a un costat trobem adossada la capella i la torre mirador que sobreix en alçada respecte a la casa.

Hort d'Alba-Garcés (Veyrat)

Als darrers anys ha estat reformat de manera molt important. La seua façana principal és simètrica i hi destaca el pòrtic sobre la porta principal on se situen els pocs elements ornamentals del conjunt. A la part posterior de la casa trobem el motor i la bassa

Hort de Montesinos / Villa Rosita
El cos principal de l’edifici respon a la tipologia de casa amb torre centrada en planta sobre la qual descansen els forjats. L’alçat està format per dues plantes. En la part posterior trobem estables, pallissa, bassa de reg... i altres elements relacionats amb l’explotació agrícola.

Hort de Coll
Conjunt d’edificacions contruït cap a 1920. La façana principal està orientada a l’est i a la dreta, com en altres horts, trobem la torre mirador. Predomina la decoració amb plafons de rajola amb un estil que, encara d’una manera molt estilitzada, ens recorden els repertoris ornamentals de l’arquitectura mudèjar.

Hort de Pla
L’edifici principal està format per tres crguies paral·leles a la façana de disposició simètrica. Cal destacar la presència d’una capella edificada
al 1889 d’estil neogòtic i portada ogival amb embocadura de pedra. Important també és el seu jardí amb bancs, fonts i una glorieta.

Zona refugi durant la Guerra
Durant la Guerra Civil el govern republicà va traslladar a milers
de xiquetes i xiquets, des de la primera línia del front, al llevant.
A Picanya, en esta zona dels Horts, s’establiren 3 colònies on menudes i menuts van poder oblidar els bombardejos i disfrutar d’un projecte educatiu innovador fonamentat en la participació, el respecte i els valors de la convivència. El llibre “Els Horts Solidaris. Les colònies escolars de Picanya 1937-1939” de Cristina Escrivà i Rafael Mestre editat per l’Ajuntament de Picanya així ho recull.

Picanya des del balcó 9
03 de de juny de 2020