cartell_expo_40anys_auontomia
10 de de gener de 2023
Una mirada als orígens de l'autonomia valenciana
Exposició: "La construcció de la ciutadania. 40 anys d'Estatut d'Autonomia"

Del 13 al 29 de gener (de dijous a diumenge i de 18.00 a 20.00h) la Sala Municipal d'Exposicions acull l'exposició "La construcció de la ciutadania" que celebra els 40 anys de l'estat d'autonomia de la Comunitat Valenciana i repassa els primers anys de la transició a les nostres terres.

El 10 de juliol de juliol de 1982 les Corts Generals espanyoles aprovaren l’anomenat Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, amb el qual el poble valencià recuperava l’autogovern, 275 anys després de l’abolició dels Furs de València per Felip V l’any 1707. En el quaranta aniversari d’aquest esdeveniment històric, esta mostra, produïda per l’Ajuntament d’Aldaia repassa la Transició valenciana. L'exposició està comissariada per l’escriptor, mestre i investigador afincat a Picanya, Alfred Ramos González.

L’exposició es nodreix en bona mesura de documentació original i inèdita de la col·lecció del bibliotecari Rafael Jara Pozuelo, i compta també amb les aportacions de l’Arxiu Municipal d’Aldaia, l’arxiu de la revista Saó i els arxius personals del picanyer Víctor Fuentes i l'esmentat Alfred Ramos, a més de fotografies de personatges i esdeveniments polítics de l’època realitzades per Josep Vicent Rodríguez i Ana Torralba, entre altres.

L’exposició fa un homenatge al paper de la ciutadania valenciana organitzada al voltant de partits, sindicats i periòdics, així com vagues i manifestacions als carrers, que van contribuir amb les seues lluites i reivindicacions a la consecució de la democràcia i l’autonomia. Deu anys d’intensos canvis polítics i de lluites i socials bastides a cops de reivindicació i sobresalts.

Esta mostra arranca en les acaballes del franquisme, amb les morts de Carrero Blanco i del general Franco, alhora que narra l’empenta dels partits democràtics agrupats en plataformes estatals com la Junta Democràtica (1974) i la Plataforma de Coordinació Democràtica (1975), o les d’àmbit regional com la Taula Democràtica de València (1973) i la Junta Democràtica del País Valencià (1975). Igualment hi ha documentada la manifestació celebrada a València el 12 de juliol de 1976 en reivindicació de l’amnistia, la llibertat i l’Estatut d’Autonomia, convocada per la Taula de Forces Polítiques del País Valencià.

El gruix de l’exposició està conformat pels episodis més significatius de l’agitada preautonomia valenciana, amb l’anomenada Batalla de València con a marc polític de fons.

La mostra posa l’accent en la constitució del Consell preautonòmic presidit per Josep Lluís Albinyana, la confrontació política al voltant de les dues vies constitucionals per les quals es podia accedir a l’autonomia segons els articles 143 i 151 de la Constitució.

Comptat i debatut, al marge de les accions de l’alta política de Madrid, les lluites ciutadanes feren possible la democràcia i l’autonomia que hui gaudim, que malgrat no ser perfectes mai estan guanyades del tot. La democràcia sempre necessita de la vitalitat reivindicativa de la ciutadania com a defensora dels drets socials i les llibertats, convé no oblidar-ho.

INAUGURACIÓ: Divendres 13/01/23 a les 18.00h

cartell_expo_40anys_auontomia