14 de de desembre de 2020
Un monòlit en record de la lluita per la democràcia i les llibertats
L'Hort de les Palmes fou seu de la secció femenina de la Residència d'Estudiants

Este dissabte 12 de desembre tingué lloc l'acte d'inauguració del monòlit en record del trasllat de la Residència d'Estudiants, secció femenina, a l'Hort de les Palmes de Picanya. Durant la Guerra Civil el Govern de la República traslladà a este emblemàtic edifici la "Residencia de Señoritas" tot i fugint dels bombardejos a la ciutat de Madrid. Este grup, creat a Madrid en 1915, és considerat el primer centre oficial de foment de l'ensenyament universitari per a dones a Espanya.

Pepe Almenar, Alcalde de Picanya, va obrir l'acte amb l'agraïment del paper de les persones investigadores per a recuperar la memòria històrica i va recordar que el projecte que es va desenvolupar en l’Hort dels Palmes era «innovador i esperançador per a la infantesa». Pepe Almenar va voler recordar molt especialment el paper desenvolupat per l'Alcalde i regidors de l'època, persones que no van dubtar en posar-se al capdavant de les colònies escolars que es desenvolparen al nostre poble en aquells anys tan difícils. Podeu saber més d'estes colònies escolars en el llibre "Els Horts Solidaris. Les colònies escolars de Picanya 1937-1939" escrit per Cristina Escrivà i publicat per l'Ajuntament de Picanya.

A continuació, Alfred Ramos, director del Centre d'Estudis Locals de Picanya, va recordar que per la residència d'estudiants van passar algunes de les grans dones que van contribuir a les transformacions del segle XX com Victoria Kent, Carmen Valero o Clara Campamor, entre altres.

La historiadora Cristina Escrivá, autora del llibre "Els Horts Solidaris. Les colònies escolars de Picanya 1937-1939" i que recentement ha publicat un estudi al voltant de la Residència de l'Hort de les Palmes, va manifestar que la col·locació del monòlit suposa un nou pas en un projecte iniciat fa molts anys i va defensar la importància de reinvindicar i resignificar els espais «en clau femenina».

Finalment, la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, va cloure l'acte tot i afirmant que "a poc a poc anem recuperant la memòria del que va ocórrer en les nostres terres, uns fets soterrats durant quaranta anys pel terror del franquisme". La consellera de Qualitat Democràtica va recordar que la Residència d'Estudiants i el seu Grup Femení (conegut com a Residència de Senyoretes) “forma part d'aquella epopeia; un capítol fins ara quasi oblidat, però que ara rescatem gràcies a investigadores com Cristina Escrivá”.

El descobriment del monòlit, i la música de cambra en directe, van completar un acte que suposa, un nou avanç, en la recuperació de la memòria històrica i democràtica del nostre poble.

Podeu veure totes les fotografies de l'acte ací.