DSC_0056_IMG_3672
10 de d’octubre de 2022
Inaugurat el memorial en record de les vícimes de la violència i la repressió entre 1939 i 1948
Se situa en l'espai que ocupava l'Ajuntament en aquells temps i és obra de l'artista picanyera M. Josep Planells

"Per a què la memòria de la vila de Picanya no es perda en el temps, ni s'esborre de la nostra història.
Per a què els noms de les víctimes de la violència i la repressió no s'obliden mai.
Persones compromeses amb el nostre passat que cal recordar per construir el futur."
Este text, redactat des del Centre d'Estudis locals dóna pas al llistat de les víctimes que, al nostre poble, van viure de la pitjor forma, temps tan difícils com els de la Guerra Civil.
El treball d'esta institució local ha permés recuperar de la memòria els noms de les persones que van patir la violència brutal d'aquells dies, homes i dones que l'Alcalde de Picanya, Pepe Almenar va descriure com a "bones persones d'una gran dignitat" i que, en raó de les seues idees i posicionaments públics van patir la repressió en forma de presó, exil·li o fins i tot la mort.

Ahir, 9 d'octubre i en presència tant de les delegacions dels pobles de Panazol i Markt Erlbach tingué lloc l'acte d'inauguració d'este memorial obra de l'artista picanyera M. Josep Planells, Doctora en Belles Arts.

La peça
L'escultura està formada per dues peces de ferro de formes complementàries. Dues làmines corvades que s'unixen en una metàfora del pas del temps i que contenen tant el text inicial com el llistat del nom de les persones homenatjades. La pedra natural i els jocs de llums completen este memorial que, de forma intencionada, s'ha situat allà on estava l'Ajuntament del nostre poble en l'època de la guerra.

La inauguració
L'acte d'inauguració va comptar amb els parlaments de Josep Vicent Fayos en nom del Centre d'Estudis Locals, María Navarro, presidenta de l'Associació dFosa 126 i néta del que fou regidor de l'Ajuntament de Picanya José Navarro i l'Alcalde de Picanya Pepe Almenar. Esta inauguració comptà amb la presència, emocionada, de nombrosos familiars de les persones que reben este merescut homenatge per part del nostre poble.

Llistat de persones homenatjades
Ricardo Capella Claramunt